En aktiv och skadefri vardag med Therese och Paula från Padelstyrka.se

Har du snöat in dig på en ny sport som du bara inte kan få nog av? Kanske nyligen hittat tillbaka till träningslusten? Eller så behöver du likt oss, lite inspiration på vad som kan vara klokt att tänka på när mer rörelse börjar ta plats i vardagen? Häng med oss på en pratstund med grundarna av Padelstyrka.se och ta del av tips och trix på hur du kan skapa en aktiv och skadefri vardag!

Hej Therese och Paula! Jag råkar ju veta att det är ni som ligger bakom den otroligt smidiga mobila tjänsten Padelstyrka.se. Hur skulle ni själva beskriva plattformen? Kort sagt - Vi erbjuder den kompletterande fysträningen inriktad för padelspelare så deras kroppar ska hålla!


OM PADELSTYRKA.SE "Vårt mål är att du ska bli en hållbar padelspelare. Vi vill göra skillnad för dig att bli starkare, rörligare, få snabbare fötter och beröra mentalstyrka. Genom vår bakgrund som elitidrottare vill vi dela med oss av vår kunskap om kroppen och hur man når sitt mål till att bli en bättre padelspelare."

Vad spännande. Hur startade den resan? Det hela började med att vi lärde känna varandra genom ett nätverkspadel och därefter började spela ihop. Vi spelade Padel med två andra kompisar som vi noterade aldrig värmde upp eller stretchade. Båda blev tråkigt nog skadade och under perioder kunde dem inte spela och ta del av glädjen med padeln. Så småningom anade vi att deras skador hängde ihop med den icke-existerande uppvärmningen och ville därför undersöka närmare. I samma veva märkte vi även att fler runtomkring oss som skippade just uppvärmningen och ett mönster av skador upprepade sig. Det var då vi bestämde oss för att göra skillnad. Vi vill att padelspelare ska hålla sig skadefria och kunna njuta av folksporten! Vi har sett en boomande trend av Padel det senaste året, när upptäckte ni sporten? Vi upptäckte den tillsammans under boomen år 2020. Eller ja, för att vara helt ärliga så hade Therese testat det för första gången för 8 år sedan, men det var inte förrän 2020 när hon började spela med Paula som även hon blev fast i padelträsket. ;)

Haha! Vad härligt att höra! Padel är ju inte bara otroligt roligt och ett unikt sätt att knyta sociala kontakter, det gör ju dessutom skillnad för hälsan. Vad är "god hälsa" för er? Vi anser att god hälsa är en balans mellan näringsrik mat och kontinuerlig träning.

Många kan säkert relatera till att det är svårt att hinna med träning i en annars stressig vardag, har ni några tips eller råd kring det? Vårt bästa tips är att i förväg bestämma fasta tider som du blockar i din kalender. Är du padelspelare, kan vi även tipsa dig om att göra tåhävningar, knäböj och gå på tå och häl vid tandborstning. Vilket är ca 4 minuter om dagen men som ändå kan göra stor skillnad! På Padelstyrka.se hittar du även korta träningspass, vilket kan vara smidigt att få in i ett annars fullbokat schema. Det är bättre att något blir gjort än ingenting alls!


"Det är bättre att något blir gjort än ingenting alls!"

Vilka kloka råd! Förutom att vara noggrann med sin uppvärmning, har ni några andra tips för att motverka eller förbygga skador? Vi tror att det viktigaste du kan göra är att lyssna på din kropp. Om du har en känning så är det viktigt att ta den på allvar och kontakta en sjukgymnast eller liknande, istället för att tänka "äsch, det löser sig". Vi tror även att en kompletterande träning som är avsedd för just din träning gör skillnad.


Har ni några mål med er träning? Vi hoppas och tror att vår träning skall inspirera fler till en aktiv livsstil. Vårt mål är att göra skillnad för andra människor så de precis som vi, ska få in vanan att värma upp, stretcha och köra kompletterande träning! Det är otroligt viktigt att tänka långsiktigt när det kommer till träning och hälsa, det finns inga quick fixes eller genvägar.


"Det är viktigt att tänka långsiktigt när det kommer till träning och hälsa, det finns inga quick fixes eller genvägar."

Så är det verkligen! Mellanmål är ju också viktigt att prioritera, desto mer i samband med fysiska aktiviteter. Har ni hittat någon favorit i Fibrs sortiment ännu? HALLONGOTTA! Med stora bokstäver! Och en dreglande emoji!

Foto av Simon Lautrup

Haha, fantastiskt! Vad är det ni gillar med Fibr? Det vi gillar mest är Fibrs val av råvaror och ärliga produkter.

Vad fint att höra Paula och Therese! Har ni några övriga tankar eller kloka ord att dela med er av? Vi tror att 100% ansträngning ger 100% resultat. Börja gräv där du står och tänk långsiktigt.

Vi tackar Paula och Therese för att de ville dela med sig av en inspirerande syn på hållbar träning. Med dansande paddelfötter och mellanmål i magen så fortsätter vi livet i hälsans tecken! Gå in på Padelstyrka.se för att läsa mer om dessa power-kvinnors senaste initiativ till en aktiv och skadefri vardag!