VARFÖR SKA JAG ÄTA FIBRER?

Under de senaste åren har vi sett en stor boom av proteinprodukter både i Sverige och utomlands. Protein finns att hitta överallt, ja till och med i glass och i vatten! Men visste du att undersökningar visar att det är vanligare att människor har ett överskott på protein jämfört med proteinbrist? Faktum är att många av oss svenskar istället är i behov av fibrer. Fiber finns i många av våra dagliga livsmedel. Extra mycket fibrer hittar du i exempelvis spannmål, baljväxter, bär, frukt och grönsaker.

Fibrer är viktiga för att tarmarna ska fungera normalt. Den rekommenderade mängden fibrer anses vara mer än 25-35 gram per dag för en vuxen person. I en svensk undersökning som livsmedelsverket gjort framkommer det att vi på befolkningsnivå äter alldeles för lite fibrer, i snitt runt 19 gram per dag. Många behöver alltså ÖKA sitt fiberintag!


Fem anledningar varför det är bra att äta fibrer:

1. Fibrer hjälper dig med en trög mage.

2. Fiberrik mat ger större mättnadskänsla och kan därför hjälpa att minska småätandet.

3. Fiberrik mat kräver ofta att man tuggar mer (vilket ökar salivproduktionen), vilket är bra för dina tänder.

4. Fiberrik mat bidrar till att hålla blodfettnivåerna låga.

5. Mat med mycket fibrer gör att blodsockret stiger långsamt.


Vad är speciellt med fibrer från havre? I havrets kli finns en hög halt av en speciell sorts fibrer som kallas betaglukaner. Det är vad vi skulle vilja beskriva som fibrer med superkrafter! Betaglukaner bildar en gel i tarmen vilket bidrar till att sänka kolesterolet och att hålla blodsockret på en jämn nivå. Havrekli är den allra bästa källan till betaglukaner. Men för att vara ärliga, vi orkar själva inte vara duktiga och äta 1 dl havrekli varje dag. Vi skapade Fibr för att det skulle vara lättare att få i sig betaglukaner under andra tillfällen på dagen. Vi själva äter mellanmål eller snacks minst 2 gånger per dag - men tycker att det är svårt att hitta fiberrika mellanmål som är varierande i smak och smidiga att ta med sig i väskan.



Besök vår webbshop. Det är bra att äta mat som innehåller mycket fibrer för att kroppen ska må bra och fungera som den ska. Med en balanserad kost och aktiv livsstil kommer man långt! Men vi håller med om att det kan vara svårt att få i sig sin dagliga fibermängd. Vi har utvecklat recepten så att en Fibr bar innehåller minst 1 g betaglukaner. Vi vill göra det enkelt och roligt att få i sig mer av just de fibrer som har en bevisad hälsoeffekt och som har ett health claim godkänt inom EU. På Fibr fortsätter vi att skapa smidiga to-go mellanmål och fika som är fiberrika och mättande och dessutom lätta att inkludera i sin vardag. Framtiden är fiberrik!

Läs mer om Fibr och våra produkter här.