5 HÄLSOSAMMA MELLANMÅL PÅ SPRÅNG


För många fungerar kroppen bäst om man äter regelbundet med frukost, lunch, middag och även något mellanmål däremellan. Med regelbundna måltider är det lättare att låta bli att småäta och att äta lagom mycket vid varje mål. Dessutom är du kanske en av dem som lätt blir 'hangry' när det går för långt mellan energiintagen (vi tillhör definitivt den skaran). Vi har frågat många som känner samma sak som vi. Att det är svårt att få till ett vettigt mellanmål när man är på språng och det kräver mycket förberedelser och planering. Och hur hittar man bra mellanmål som klarar sig utan kyl under en lång arbetsdag? Varför fokus på fibrer? Fiberrika livsmedel ger större mättnadskänsla än fiberfattiga livsmedel. En större mättnadskänsla hjälper till att minska småätandet och göra det lättare att hålla vikten. Fiberrik mat bidrar till att hålla blodfettnivåerna låga och gör också att blodsockret stiger långsamt. Dessutom bidrar fiber med färre kalorier per 100 g än samtliga andra näringsämnen, eftersom fibrer bryts ner först i tjocktarmen med hjälp av vår mikrobiota (våra tarmbakterier). De olösliga fibrerna går till och med igenom kroppen utan att brytas ner. Läs mer om vad Livsmedelsverket säger om fibrer här.


Varför Fibr är ett bra mellanmål? Förutom att förpackningen är otroligt tilltalande (bra jobbat Jesper!) så är faktiskt innehållet sjukt bra. En Fibr bar är rik på fiber och innehåller minst 1 g betaglukaner och är därför det perfekta mellanmålet för att boosta ditt fiberintag. Med andra ord: energi som håller längre.

Vart bakas Fibr? Vi utvecklar, bakar och kvalitetssäkrar själva våra produkter på vår fabrik i Edsbyn i Hälsingland. Det känns stort att få vara en av få barsfabriker i Sverige!

När en Fibr bar inte finns till hands, finns det ju även mycket annat gott att välja bland med mycket fibrer. Här är våra favoriter: 5 hälsosamma mellanmål!

  1. KNÄCKEBRÖD MED PÅLÄGG

  2. BLANDADE NÖTTER, FRÖN OCH TORKAD FRUKT

  3. OVERNIGHT OATS MED FRYSTA BÄR

  4. GRÖNSAKSSTAVAR MED HUMMUS ELLER BÖNRÖRA

  5. FRUKT

En mångsidig och balanserad kost tillsammans med en hälsosam livsstil gör skillnad.


Visst vet du att vi har massor av olika smaker på Fibr bars i vår receptbank? Och fler ska det bli! Vill du vara med och önska vilken vi ska göra härnäst kan du önska här eller beställ en Fibr Smakbox redan idag för att hitta din personliga favorit. Dessutom finns Fibr även som prenumerationstjänst, allt för att förenkla vardagen med smidiga mellanmål på språng!